Okulumuza gelen Dr. Erkan Kaplanoğlu (http://mimoza.marmara.edu.tr/~ekaplanoglu/)’nun konferansından bazı notlar aldım. Kısa başlıklar ile meslek liselerinde yaşadığımız problemler ve çözümlerini yazmak istedim.

  • Eksik isteklendirme (motivasyon), öğrencinin kendine güveninin azalması
  • Gösterilen “fazla tolerans”, 48-49 olan öğrencinin not istemesi normal kabul edilebilirken, 50 not ortalaması için 35’lik öğrencinin daha fazla not istemesi gibi
  • Sadece sınıfı geçebilecek kadar ders çalışmak
  • Hedef belirsizliği, suni hedefler (abartılı hayaller, kapasitesi üzerinde hedefler)
  • Gerçek hedefin sadece “para” olması
  • Hedefler doğru belirlenmeli
  • “Okul bitince öğrenim de biter” denilmesi, teknoloji çok hızlı ilerlediğinin farkında olmaması
  • Teknoloji takibi olmalı, yeni gelişen teknolojiye hazırlanılmalı
  • İşi bilmeyene yetki verilmesi, yanlış kararlar verilmesi
  • Notların subjektif ve objektif olarak ayrılması
  • İngilizce eksikliği, proje tanıtımlarında yetersiz kalınması, yanlış anlaşılmalar
  • Proje tabanlı işlerde plansızlık ve dökümantasyon eksikliği
  • Farkındalık eksikliği, faaliyetin ne amaçla yapıldığının farkında olmama
  • Problem çözüm aşamaları:
    Problem -> Analiz -> Çözüm yolu -> Gerçekleştirme -> Test -> Sonuçların Yazımı
  • Bizde ise problemi çözmek için doğrudan 4. adıma geçilerek “gerçekleştime” ve “test” edilmesi var, bu da birçok işin sağlam olmaması anlamına geliyor.
  • Eğitim ve öğretim müfredatı Türkiye’de yurt dışına göre çok yoğun
  • Slayttan ders anlatılmamalı
  • Yapılacak işlerin planı ve çizimi olmalı
  • Sadece “ben bilirim” denilmemeli, bilgiler paylaşılmalı, kibir ve diğer insanları küçük görmenin faydası yok
  • Öğrenciler daha çok cep telefonları ile çok ilgililer (iOS mu android mi diye tartışıyorlar)
  • Kültür ve meslek derslerinde kesinlikle “temel” verilmeli (Fizik, kimya, matematik ve Türkçe temelleri çok gereklidir, temel olmadan üniversitelerin bir anlamı yok)
  • Yönlendirme, öğrenciye doğru rehberlik edilmesi
  • Bazı okullarda iş disiplini hala veriliyor, çoğu okulda artık disiplin azalmıştır
  • Öğrenci özgüven sahibi olmalı, ama laubalilik ile samimiyet arasında denge kurulamıyor
  • Herkesin mühendis olması gerekli değil, Ford fabrikasında takım lideri lise mezunu bile olabiliyor
  • Kalifiye elemanın imaj (kendini satabilme) kazanması gerekir
  • Kariyer ve reklamcılık (marketting) yeteneği verilmeli
  • Piyasa acımasız, ucuz işgücü ile yetenekli eleman isteniyor, artık nokta atışı ile eleman aranıyor, mesela SolidWorks bilen gibi
  • Meslek liselerinde ve üniversitelerde “ihtiyaca göre” bölüm/dal açılmalı, bölüm sayısının fazla olması dezavantaja dönüşüyor
  • Hatalı yerlere yatırım yapılabiliyor, çok pahalı cihaz alınıp yıllarca kullanılmaması, bir kenara atılması gibi
  • Sanayi ve okul işbirliği artmalı