ZBrush programı ile temel olarak çizim ve heykeltraş özelliklerini sunan bir programdır. 1 aydır kullandığım programda karşılaştığım bazı noktalardan bahsedeyim.

zbrush_logo Sitesi: www.pixologic.com

3Dmax, Maya ve blender kullanıcıları için tanıdık gelen birçok menü ve özellik görebilirsiniz, eğer ilk kez ZBrush programını kullanıyorsanız biraz bocalayabilirsiniz. 3D programlara göre çok da zor olduğunu söyleyemem, eminim biraz çalışsanız (bir iki hafta) uyum sağlayabilirsiniz. Çünkü program içinde animasyon, video düzenleme, oyun yapımı gibi fazladan özellikleri barındırmıyor, sadece illustrasyon üzerine odaklanmış. Sadece standart fırça ve “move” fırçası ile bile güzel uygulamalar yapılabiliyor.

Screen Shot 04-05-14 at 11.52 PMVarsayılan açılış ekranı bu resimdeki gibidir.

Screen Shot 04-05-14 at 11.53 PMBu pencere de benim özelleştirdiğim halidir. Tema, panel düzeni ve birkaç temel kısayol özelleştirmesi yaptım.

Öğrenmek için seyrettiğim ve bazılarını uyguladığım videolar:

Fare ile de çizim/illustrasyon yapabilirsiniz, ben bazen fare bazen de Wacom grafik tablet arasında gidip geliyorum. Grafik tablete daha tam alışamadım. Tabletin avantajı fare imlecinin “basınç” değerini yazılıma aktarmasıdır.

Yaptığım bazı çalışmalardan resimler:

blender 3d programı içinde de şimdiye kadar heykeltraş işlemi yaptık, hatta birçok terim birbiri ile aynı; Subdivide, UV Map, Vertex Groups gibi. Ama blender ile bu iş pek de kusursuz değil, daha geliştirilme aşamasında, “Dynamic Topology” ve “Remesh Modifier” gibi komutlar ile yeni tanışıyoruz. “Limited Dissolve” ve “Triangulate Face” gibi komutları da fena değil. Ngon’lara şimdilik pek sıcak bakmıyoruz, çünkü ileride oyun ve karmaşık animasyon yapmak gerektiğinde sorunlar çıkabiliyor.

ZBrush kullanırken karşımız çıkan bazı garip durumlar var:

  • Dosya nasıl kaydedilir?
    Aslında 2 şekilde kaydedilebilir, ister Tool ister Proje olarak. “Document*Save” dediğimizde ister dosya (zbr), istersek fırça aracı (ztl) olarak kaydedebiliriz. “File*Save As (Ctrl-S)” ile tüm yapılanlar proje dosyası (zpr) olarak saklanabilir.
  • Pencere yerleşimi ve tema nasıl kaydedilir?
    “Preferences*Store*Store Config” ile yapılabilir. Klavye özelleştirmeleri de “Preferences*Hotkeys*Store” ile StartupHotkeys metin dosyası içine saklanır.
  • Klavye kısayolu nasıl atanır?
    Tuş basımı atanacak öğeye (herhangi bir pencere parçası olabilir) Ctrl ve Alt ile basınır, istenen tuş basılır. Screen Shot 04-06-14 at 12.20 AM
  • Aynı çalışma içine farklı bir nesne nasıl eklenebilir?
    Nesneler aslında katman gibi saklanıyor. Kontrol edildikleri panelin adı “Tool*SubTool” olarak geçiyor, ekleme ve silme gibi işlemler buradadır.
  • Nesneyi nasıl taşıyabilirim?
    Nesne çizim modunda iken taşınamaz. Eklenen cisim “Edit – kısayolu T tuşu” durumuna alınmalıdır. W ile taşıma, E ile boyutlandırma ve R ile döndürme yapabilirsiniz. Screen Shot 04-06-14 at 12.27 AM
  • Aynalama (blender’da Mirror komutu) ile çizim nasıl yapılır?
    Cismin hem sağı hem solunda aynı çizimleri yapmak için “Transform*Activate Symmetry (X kısayolu)” kullanılabilir. Screen Shot 04-06-14 at 12.30 AM
  • Lightbox penceresi neden açık geliyor?
    “Preferences*Lightbox*Open At Launch” seçeneğinden kapatabilirsiniz. Ayarları kaydetmeyi unutmayın. Eğer açık gelebilir derseniz zaten virgül (,) kısayolu ile de bu paneli açıp kapatabilirsiniz. Screen Shot 04-06-14 at 12.34 AM
  • ZBrush 3 boyutlu bir program mıdır?
    Aslında kendine 2.5 boyut gibi ne 2d ne 3d bir yol seçmişler. Yani Paint gibi 2 boyu çizerken kabarık ve çukur yaparak, çizim üzerindeki açıları bilerek de 3 boyut çizim oluşturabiliyor. Screen Shot 04-06-14 at 12.51 AMPhotoshop’daki fırçaların 3 boyutlu hali gibi de diyebiliriz.
  • Saç ve tüy gibi şeyleri nasıl yapabilirim?
    Bunun için önce “maske – ctrl tuşu ile seçim” ve “FiberMesh” seçeneklerini keşfetmemiz gereklidir. Maskelenen alana saç/ot/çimen eklemek için “Lightbox*Fibers” denilir. Screen Shot 04-06-14 at 12.57 AM
  • Render nasıl alınır?
    “Ctrl-Shift-R” ile alınan resim görüntüsünü kaydetmek için “Document*Export*Kayıt türü:*.jpg” diyebilirsiniz. Screen Shot 04-06-14 at 12.58 AM
  • Nesne diğer 3d programa nasıl atılır?
    *.obj dosya türünde aktarım için “Tools*Export” menüsü kullanılabilir. Aynı yerde “Tools*Import” ile de başka programdan dosya içeri aktarabilirsiniz.
    Screen Shot 04-06-14 at 01.02 AM
Reklamlar