Android 2.3.3 işletim sisteminde çalışan basit bir program yapalım. Chip dergisinin 2011 yılında verdiği http://www.chip.com.tr/haber/medyasoft-tan-android-programlama-egitimi_25676.html eğitim içeriğinden faydalandım. Temmuz 2011’deki yazılımlar eskidiği için gereken programları yeniden internetten kuracağız.  Önce bilgisayarımıza aşağıdaki programları sıra ile indirelim ve kuralım:

  1. Eclipse: http://eclipse.org/ download sayfasından 145 MB’lık “Eclipse for Mobile Developers” (32/64 bit desteği var) sürüm: Juno Service Release 1, Build id: 20120920-0800
  2. Java Development Kit (JDK): http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html adresinden x86/x64 bit bir 7u9 sürümü 90 MB
  3. Android Development Tool (ADT): http://developer.android.com/sdk/index.html adresinden 20.0.3 sürüm numaralı 68 MB’lık programı indirelim, Eclipse içinde proje yapabilmek için gerekli, öncesinde muhakkak JDK kurulu olmalı
  4. Eclipse Android Plugin: http://developer.android.com/sdk/installing/installing-adt.html 12 MB’lık 20.0.3 sürümü olan dosyayı indirelim. Eclipse programını açtıktan sonra “Help*Install New Software…” ile açılan pencerede “Add” ile ismini verip, zip dosyayı gösteriniz.
    “Developer Tools” seçeneğini aktifleştirin ve “Next” düğmesine basın.
    https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ adresi ile eklemeyi denedim, maalesef çalışmadı. Üstteki gibi kendiniz indirin ve Eclipse içine ekletin.
  5. Android Sanal Cihazı – Android Virtual Device (AVD): http://www.hariadi.org/android/manual-download-of-android-sdk-components/adresinden 83 MB’lık 2.3.3_r02 sürümünü indiriyoruz, bu sürümün API seviyesi 10’muş, sıkıştırılmış dosyayı “c:\users\usern\AppData\Local\Android\android-sdk\platforms” içine açalım.

    “Android SDK Manager” Programından güncellemeler yapılabilir. Fakat büyük dosyalarda yavaş çalışıyor, en iyisi gerekenleri kendimiz indirmemiz. “Update/New” veya “Installed” seçenekleri ile kuracağınız veya kurduğunuz kütüphaneleri görebilirsiniz. Simgelerin üzerinde fare ile beklediğinizde dosya boyutları gibi bilgileri görebilirsiniz.
    “Tools*Manage Add-on Sites…” içinden “Repository” olarak sadece “Google Inc” seçtim.

Eclipse tasarım programı (IDE) için kurulum yok, sadece zip açılacak ve kısayolunu masaüstüne eklememiz yeterlidir. Başlat menüsündeki   kısayollarımız var. “AVD Manager” programını açalım ve içine “New…” diyerek yeni bir sanal cihaz ekleyelim:

İsmini yazın, “Target” içini seçin, SD kartı 1024 MB seçtim, “Hardware” içine istediğiniz donanım seçeneklerini ekleyip kaydedin. “Property” yani özelliklerin değerlerini gözden geçirin. AVD’nizi denemek için “Start…” düğmesine basabilirsiniz.

İnternete bağlanabilirsiniz, ayarları ile oynayabilirsiniz, mesela “Language & Keyboard” seçeneğini Türkçe yapabilirsiniz. Bir problem yaşarsanız sonraki açılışta “Wipe user data” seçeneğini seçin.

Sanal makineyi kullanırken insanın ekran dokunası geliyor😀 “API Demos” ile birçok örnek uygulamayı inceleyebilirsiniz.

Gelelim basit bir proje yapmaya. Eclipse’i açalım, “New*Project..” içinden “Android Application Project” diyelim. Projenin adı ve kaydedileceği yerini belirleyin. Açılan sihirbaz yardımı ile basit ayarları yapın.

“Window*Show View*Project Explorer” ile projenizin dosyalarını görebilirsiniz. “src” içinde projenin Java kodları, “res\layout” içinde de XML tabanlı olarak pencerenizin tasarımını görebilirsiniz.

“Graphical Layout” ile grafik tasarım ekranını görebilir, “Palette” içinden nesneleri ekleyebilir, “Properties” panellinden özellikleri düzenleyebilirsiniz. F11 kısayol tuşu veya “Run” menüsü ile çalıştırabilirsiniz.

Kod kısmı ise aşağıdaki gibidir:

package com.example.ilkdenemeproj;
import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;
import android.view.View;
import android.widget.Button;
import android.widget.EditText;
import android.widget.ToggleButton;
public class AnaMainActivity extends Activity {
Button btnDugme;
EditText txtVeri;
ToggleButton tglbtnDugme;
@Override
public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_ana_main);
btnDugme=(Button)findViewById(R.id.button1);
txtVeri=(EditText)findViewById(R.id.editText1);
tglbtnDugme=(ToggleButton)findViewById(R.id.toggleButton1);
}
@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.activity_ana_main, menu);
return true;
}
public void onClick(View v) {
final int id = v.getId();
switch (id) {
case R.id.button1:
txtVeri.setText("işte");
break;
case R.id.toggleButton1:
boolean condition = tglbtnDugme.isChecked();
if(condition==true)
{
txtVeri.setText("seçili");
}
//else
{
txtVeri.setText("seçili değil");
}
break;
// even more buttons here
}
}
}

Projeniz problemsiz bir şekilde çalıştığında “ilkDenemeProj\bin” klasöründe “ilkDenemeProj.apk” adında bir dosya oluşuyor. *.apk uzantısı Android için program kurulum dosyasıdır. Eğer projenizi “Google Play” içinde yayımlamak isterseniz 25$ ödemeniz gerekiyor.

Uygulamanızı bir siteye atarak da yayımlayabilirsiniz. Dijital olarak imzalanması gerekli ama telefondaki “Bilinmeyen kaynaklar” seçili ise problemsiz olarak kurabilirsiniz.

Projenizin imzalanması için “keytool” ve “jarsigner” programlarını kullanmamız gerekir.

Projenin indirme adresini cep telefonuna daha rahat girmek için “QR code” ile yayabilirsiniz.

ilkDenemeProj’un telefonumdaki görünümü ve çalışan hali: