Son projelerimden (ASP, Access, Excel, MS Robotics Studio) de anladığınız gibi artık bükemediğimiz el olan M$’ın ürünlerine nerede ise tamamen bel bağladık.
Microsoft ofis ve işletim sistemindeki üstünlüğü sayesinde Linux ve açık kaynak ürünlere göz açtırmıyor. Kullanışlılık ve azımsanmayacak kadar bol olan program desteği ile bir pc tabanlı linux sisteminden çok daha fazla tercih ediliyor ülkemizde. Azınlıktaki Mac ve Linux kullanıcıları ise oyun, Win destekli program kullanmadıkları için pek önemsemiyorlar bunu.
ASP.NET olmasa idi; 5 yıl önce rakipsiz Delphi iken, yakın zamanda da PHP+MySQL benim ideal proje dilimdi. Yani bir masaüstü uygulaması istendiğinde elim Delphi’ye gitmiyor da değil. Ancak çok uzun zamandır bilgisayarıma Delphi7 kurmadım. Web içeriği oluşturma yolunda da hemen aklıma hazır php paketi olan ücretsiz XAMPP gelir.
Ya durup düşünüyorum da çok da sinir bozucu:  ASP.NET’de 10 dk’da biten veritabanı tablo yapımı, bağlatı, listeleme, sıralama, düzenleme, filtreleme ASP/PHP’de 1 ay süren kod yazımına karşılık geliyor. Hani benim yıllardır beklediğim Web RAD (Rapid Application Development)’ım? (10 dk olduğunu msdn’deki bir ders videosu ile kanıtlayabilirim. http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/learning/default.aspx) Bu sebeple programcıya tasarım ve yenilik için daha fazla zaman kalıyor. Kod içinde boğulup kalmıyorsunuz ve beyin mıncıklaması geçirmiyorsunuz. Öte yandan PHP’de bir değişiklik yapılması gerektiğinde sadece bir düzenleyici ve FTP programı yeterli. Eski DOS günlerindeki gibi. Windows programları ise çok alan kaplıyor ve yavaş çalışıyorlar. DOS’ta ise programlama tamamen kodlama yeteneğinize bağlı iken Windows’ta süslü bir tasarım yaparak, çok az kod yazarak proje geliştirebiliyorsunuz. Windows projelerinin hazırlanması kolaylığı nihayet Web için de geçerli olmaya başladı.
ASP.NET’te aklıma gelen ilk problem “yayınlama – deployment”. Şu anda elimde ASP.NET (+SQL Server 2005) destekli bir alan da yok. Kendi bilgisayarımda yazdığım proje başka bir bilgisayarda nasıl çalışacak? VS2005’de “Web Setup” gibi bir şey gördüm, bakalım ne olacak.
ASP.NET tasarımı için program ararken, bir dergi CD’sinden kurduğum “Microsoft Expression Web Designer (Beta)” beni çok heyecanlandırdı. Fakat beta olması, server portunun devamlı rasgele değişmesi, *.aspx dosyaları düzenlemek dışında proje oluşturulamaması başka bir program aramaya itti beni. O programın adı da ücretsiz bir sürüm olan “Visual Web Designer 2005 Express Edition”. Pek şaşırtıcı olmasa da iki programda birbirinin dosyalarını görüp tasarlayabilirsiniz.
MSDN sitesinde biraz tırmaladıktan sonra 450 MB’lik iso dosyasını bulup indirdim. İlk izlenim güzel, çok hoş bir mor stil ile açılan IDE. PHP için ücretsiz görsel arabirim bulamamıştım desem PHP’ciler bana kızabilir. (ZEND Studio filan demeyin)
Linkler:
Resimler: