Sıfır Binek Araç Araştırması


Aile aracı olarak araştırdığınızda karşınıza SUV, MPV, panel van, pickup gibi terimler çıkabilir.

Ticari araç türü olan panel van ve pickup ile köprü geçişleri gibi bazı durumlarda sıkıntı yaşanabilir, vergileri farklı hesaplanır. Ruhsatta “ticari” kelimesi var ise dikkatli olun. Ama “otomobil” olarak geçiyor ise problem yok.

Vito Panel Van  Dacia Logan Pickup

SUV (Sport utility vehicle – spor amaçlı araç, hafif kamyon şaseli) ve MPV (Multi-purpose vehicle – çok amaçlı araç, aile aracı) kelime olarak böyle geçiyor. Yani cip diye aradığımızda Jeep markasının araçları karşımıza gelirken, SUV diye aradığımızda birçok markanın aracını görebilirsiniz.

 Dacia Duster  Opel Meriva

Sedan araçlar ise Hatchback (http://en.wikipedia.org/wiki/Hatchback) araçlara göre 1-2 milyar daha pahalı, uzun ve bagaj hacmi daha fazladır. HB araçların 5. kapısı genellikle yukarı doğru açıldığı için büyük eşya yerleştirirken daha rahat koyabilirsiniz. Sedan da ise içeri doğru derinlikte hacim genişler. Koltukların yatırılabilir olması da hacmi 2’ye katlar. Hem insan hem eşya taşıyacak iseniz minivan gibi araçları tercih edebilirsiniz.

Honda Sedan  Focus HB

Sıfır araç veya ikinci el alırken ilk vermeniz gereken karar “hangi araç türü?” sizin ihtiyacınız olandır. SUV ile ilgili bir not 4×2 denilen araçların motoru sedan ile aynıdır. Cip aslında 4×4 olan yani 4 çekişli olan desek daha doğru olur. 4×2 araçlar ucuz, arazi için tam olarak yeterli gelmeyen “şehir içi” araçlarıdır. Ayrıca ciplerin “güvenlik” olarak tam tersine çok kötü olmaları da var.

Sonraki verilecek karar acaba “dizel mi benzinli mi” olarak sorulabilir. Dizelin bakım gerektirmesi ama yakıt olarak daha ucuz olması ilgi çekebilir. Aracın fiyatı dizel ise 5-6 milyar artar. Benzinli ise daha fazla beygir gücü sağlayabilirken, pahalı yakıt kullanması biraz can sıkabilir.

Motor büyüklüğü vergi hesaplamada kullanıldığı için küçük motorun vergisi daha düşük olacak ama performansı da beklenileni karşılayamayabilir.

Yakıt fiyatları için http://benzin.doviz.com/

Vergi hesaplaması için https://intvd.gib.gov.tr/internetvd/index.jsp?page=IVD_HSP_MTV

İnternette sıfır araç fiyatlarını incelemek için http://www.arabalar.gen.tr/

İkinci el araç için http://www.araba.com/ veya http://www.sahibinden.com/ incelenebilir.

Güvenlik testleri için http://www.euroncap.com/home.aspx (bazı araçlar testte yoklar)

İkinci el alarak ÖTV gibi vergi ödemekten kurtulabilirsiniz, ama sıfır aracın kokusu ve ilk kullanımı rahatlığını yaşamazsınız. Birinci el aracın Türkiye’deki satılma oranı da önemli, mesela Renault, Fiat, Ford, Volkswagen gibi araçlar kolayca, fazla fiyatı düşmeden satılabilir. Ama Tata, Chevrolet, Proton gibi araçlar ise zor satılabilir. Aracın markası ve modeli sonradan satımı kolay olandan yana seçilmesi mantıklı olur.

Birçok bayide dönemsel olarak “kampanya” ve “sıfır faiz” gibi cazip görünen indirimler olabilir. Ama biraz hesap kitap ile aslında ya bayinin anlaştığı banka veya kendisine yine kârı eklediği fark edilebilir. Ayrıca araçta fabrika çıkışı olarak zaten takılı gelen şeylerin (park sensoru, klima, radyo, …) opsiyon gibi gösterilerek ayrıca para istendiğini göreceksiniz. Eğer firmada bir tanıdığınız var ise %5 veya %10 arasında güzel bir indirim alabilirsiniz. Çalışan veya tanıdık yok ise kimseden acıma beklemeyin! Zaten bayiye girdiğinizde ne tür bir araç istediğinizi anlayıp, size “elimizde bir tek bu kaldı, eğer 1 hafta içinde karar vermezseniz, satılacak” gibi kıskaç içine hemen alınacaksınız. Sonraki zamanlarda zam geleceği, dolar fiyatının artacağı, yeni modellerin yeni fiyatlandırılacağı, her an başka bir şey olacağı ima edilerek müşteri ikna edilmeye çalışılır.

Genellikle müşteriye samimiyet sözleşme imzalanana kadar iyidir, ama daha sonra bir problemle karşılaşıldığında sizi tanımamazlıktan gelebilirler, uzun süre bekletebilirler, başka parça takabilirler. Maalesef servisin kalitesi her yerde aynı seviyede olamıyor. Değişen parçaları genellikle müşteri tanımadığı için pahalı gösterilebilir, düzeltilerek tekrar yeni takılmış gibi para alınabilir. Bir yandan da orijinal parçalar daha pahalı ama uzun ömürlü iken yan sanayi geçici ve ucuz bir çözümdür. Yan sanayi bir parça sizi yolda bırakabilir.

Araştırdığım bazı araçlar:

  1. Renault Clio Grand Tour : 33 milyar, 1.2 motor benzinli, 439 litre bagaj, 75 beygir (Authentique, ocak 2013’de ödeme)
  2. Skoda Roomster : 35 milyar, 1.2 motor benzinli, 450 litre bagaj, 70 beygir (Panorama)
  3. Yeni Focus Hatchback : 44 milyar, 1.6 motor benzinli, 395 litre, 125 beygir (Style, faizsiz 24 ay var)
  4. Toyoto Auris : 36 milyar, 1.3 motor benzinli, 354 litre, 99 beygir
  5. Fiat Yeni Linea : 40 milyar, 1.3 dizel motor, 500 litre, 90 beygir (sıfır faiz seçenekleri var, Bursa’da üretiliyor)
  6. Volkswagen Polo : 33 milyar, 1.4 benzinli, 280 litre bagaj, 85 beygir
  7. Opel Meriva : 47 milyar, 1.3 dizel, 400 litre bagaj, 95 beygir
  8. Hyundai ix30 : 42 milyar, 1.6 benzinli, 378 litre bagaj, 135 beygir

Daha incelemediğim Ford C-Max, Renault Scenic, Renault Megane, Citroen gibi başka birçok modeller de var.

About these ads

2 thoughts on “Sıfır Binek Araç Araştırması

  1. Geri bildirim: meriva 1.3 dizel enjoy ecoflex | Tarık BAĞRIYANIK

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s